In theorie heb je als consument al 2 jaar garantie op wat je koopt, maar in de praktijk moet je na zes maanden zélf aantonen dat het defect al aanwezig was bij de aankoop. En dat is een moeilijke bewijslast.
Op de aankopen als consument is de wettelijke garantie van toepassing. Op nieuwe producten geldt een wettelijke garantie van 2 jaar. Op tweedehandsgoederen kan de verkoper de garantie op 1 jaar vastleggen.
Wat bij een gebrek van het product?
Doet het gebrek zich voor in de eerste 6 maanden na aankoop? Dan moet de consument niets bewijzen, want dan wordt wettelijk vermoed dat het gebrek al aanwezig was van bij de levering. Het is aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen (bijvoorbeeld uw smartphone vertoont watersporen en is wellicht in het water gevallen).
Doet het gebrek zich voor na die 6 maanden? Dan is het aan de consument om te bewijzen dat het gebrek al aanwezig was bij de levering. In de praktijk blijkt dat vaak een onmogelijk bewijs als consument.
Maar dat is vanaf 1 juni 2022 verleden tijd.
Vanaf 1 juni 2022 wordt vermoed dat het gebrek al in het goed aanwezig was bij de aankoop indien het zich in de eerste 2 jaar na aankoop voordoet. Als consument moet u dit dus niet meer gaan bewijzen.
Tip : Bewaar dus steeds goed uw aankoopbewijs.
Heeft u vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen via 050/33.66.03 of contact@brondelpetitat.be. Wij staan u graag met raad en daad bij.